Chickenbus! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van :Yvonne Schuller - WaarBenJij.nu Chickenbus! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van :Yvonne Schuller - WaarBenJij.nu

Chickenbus!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg :Yvonne

03 Maart 2007 | Guatemala, Antigua

Hola!
Ik wil jullie graag even laten kennismaken met een bekend fenomeen in Guatemala, namelijk... de chickenbus! Chickenbussen zijn bussen die er uitzien als kermisattracties en de straten van Antigua opfleuren. Ze rijden tussen de dorpjes hier en je kan ze overal aan de kant van de weg aanhouden. Er is een soort van ´bijrijder´die constant uit de deur van de bus hangt om te kijken of er passagiers staan te wachten en met luid geschreeuw de bestemming aangeeft: ´Guate Guate Guate!!!´ De bus is nooit, maar dan ook echt nooit, vol. Er passen altijd meer mensen bij. Mijn eerste ervaring met de chickenbus had ik eergister, toen ik met een groep van het vrijwilligersproject naar Guatemala stad ging. We stonden langs de kant van de weg te wachten toen er een bus aankwam die naar mijn idee al veel te vol zat. Maar volgens de bijrijder pasten wij er met zn 20en nog makkelijk bij. Ik propte me op een bankje naast een vrouw met een kindje, en naast me kwam nog een meisje zitten, die met een been op het bankje zat, en met haar andere been in het gangpad zweefde. De gangpaden zijn dus continu geblokkeerd door mensen die zich of nog op een bankje proppen, of blijven staan. Dan moet de bijrijder zich nog een weg door alle mensen banen om geld op te halen.. Ik was na 10 minuten al kotsmisselijk door het stoppen-stilstaan- stoppen, de drukte, de continue diesellucht en de honger, en het ergste was... we moesten nog een uur... Blijkbaar zag ik er zo beroerd uit dat een Amerikaanse vrouw zich over me ontfermde (´oh honeybear´) en me een pilletje aanbood tegen reisziekte. Dat mocht echter niet baten :( Maargoed, ik heb het eindpunt gehaald zonder kotsen gelukkig! Op de terugweg ben ik voorin gaan zitten, zodat ik tenminste naar de weg kon blijven kijken en dat ging een stuk beter. We reden bergafwaarts en naast de autoweg die naar beneden ging, zag ik langs de kant van de weg zijweggetjes die omhoog leidden. Toen ik de jongen naast me vroeg waarvoor die dienden, antwoordde hij: ´Voor als de remmen van de bus het plotseling begeven´ Je begrijpt, een ritje met de chickenbus is een hele ervaring (tenminste, voor mij als ´groentje´ wel) Maar ondanks alle nadelen zat ik toch de hele reis met een glimlach op mijn gezicht. Gewoon omdat het zo leuk is om je te begeven tussen de locals en mee te maken hoe het echte leven hier is. En toen er ook nog een schattig Guatemalteeks jongetje tegen mijn arm in slaap viel, kon mijn dag helemaal niet meer stuk :)

  • 03 Maart 2007 - 16:56

    Astrid:

    Spannend hoor!!!
    Hopen dat de remmen het nooit gaan begeven wanneer jij erin zit :)

    Liefs Astrid

  • 03 Maart 2007 - 20:15

    Nannette:

    Haha! Die opmerking "Oh honeybear" vind ik ook echt wel meesterlijk.. Leuk hoe je dit omschreven hebt, ik zie het helemaal voor me!! Wat een nieuwe ervaringen, geweldig!!!! Maarre, klamp je in de toekomst maar goed vast aan de inzittenden van die chickenbus dan, je weet maar nooit ;-). Veel plezier girl,

    xx Nannette

  • 06 Maart 2007 - 07:41

    Mirjam:

    heey yvon!

    haha de chickenbus, geweldig! Super leuk om je verhalen te lezen en ook veel dingen te herkennen! Want inderdaad wat "vol" voor ons zou betekenen betekend hier dat er nog zeeeker een heel voetbalteam bij kan! haha

    veel plezier daar nog!!
    kus mirjam

  • 10 Maart 2007 - 12:14

    Roos:

    Yfje!

    Wat een avonturen, geweldig leuk! De chickenbus klinkt hilarisch. Ik hoop dat je het nog steeds zo fantastisch naar je zin hebt op dit moment.

    Overigens: ontzettend bedankt voor je superlieve kaartje op mijn verjaardag! Petra, ook bedankt voor het posten van de kaart hihi :) Geweldig lief!

    Pas op jezelf!

    Veel liefs,
    Roos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

:Yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 30650

Voorgaande reizen:

28 December 2014 - 28 Januari 2015

Costa Rica/Nicaragua

27 Juni 2011 - 20 Oktober 2011

Malawi

12 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Indonesie

27 December 2008 - 02 Maart 2009

Boston, NYC, Peru, Bolivia, Ecuador

27 December 2007 - 14 Februari 2008

Argentinie, Brazilie, Uruguay

27 Februari 2007 - 15 Mei 2007

Guatemala, Belize, El Salvador

Landen bezocht: